Montessori a Mindfulness
Mindfulness rodzice intuicyjnie skłaniają się ku Montessori.
To naturalne. Ta metoda edukacyjna i uczenia się założona przez Marię Montessori opiera się na uważności.
Dzięki Montessori możesz zapewnić swojemu dziecku środowisko, które spełnia jego specyficzne potrzeby rozwojowe i zainteresowania. Dziecko w naturalny sposób uczy się poprzez aktywność, a jego osobowość rozwija się dzięki wolności.
10 zasad Montessori
Szacunek dla dziecka
Chłonny umysł
Wrażliwe okresy
Nauczanie całościowe
Indywidualne podejście
Swoboda przemieszczania się i wyboru
Gotowe środowisko
Wewnętrzna motywacja
Niezależność
Samokształcenie
Niewielki pokój jako przygotowane środowisko
Dzieci zdobywają wiedzę poprzez doświadczenie z otoczeniem. Przygotowane środowisko to spokojna i zorganizowana przestrzeń, w której dziecko wie, czego się spodziewać. Umebluj pokój tak, aby było w nim miejsce na ruch, naukę i eksplorację.
Jak urządzić pokój:
Meble
Układ i paleta kolorów
Realistyczne wyposażenie
Wolność i wybór
Harmonia
Przewodnik po uważnym uczeniu się
Dla dzieci od urodzenia do 2 roku życiaPierwsze kroki ku niezależności
W tym okresie rozwojowym dzieci uczą się poprzez poruszanie się, odkrywanie, badanie i nawiązywanie kontaktów. Nauka koncentruje się na umiejętnościach motorycznych, rozwoju języka, rozwoju małej motoryki, umiejętnościach społecznych i radości każdego dziecka.
Czego małe dziecko powinno się nauczyć?
- Używania prostych gestów
- Odkrywania przedmiotów na różne sposoby
- Wybrać aktywność i rozwijać ją
- Bawić się razem z innymi dziećmi
- Znać nazwy części ciała, kolory i kształty.
- Zacząć używać jedno- lub dwuwyrazowych zwrotów
- Zademonstrować umiejętności niezależności, takie jak samodzielne jedzenie.
- Osiągnąć kamienie milowe rozwoju fizycznego, takie jak raczkowanie, chodzenie, wspinanie się i skakanie.
Dla dzieci od 2 do 3 roku życia
Rozwój praktycznych doświadczeń
Montessori motywuje małe dzieci do angażowania się w praktyczną naukę, która jest aktywna, samodzielna i oparta na rzeczywistych doświadczeniach. Nauka koncentruje się na rozwijaniu niezależności, umiejętności społecznych, pewności siebie i solidnych podstaw w przygotowaniu do przyszłej nauki.
Czego dziecko powinno się nauczyć?
- Potrafi rozpoznać typowe przedmioty, części ciała i kolory po nazwie.
- Rozpoznaje liczby i potrafi liczyć
- Mówi pełnymi zdaniami, wyraża myśli i uczucia
- Uczestniczyć w aktywnościach fizycznych
- Umieć zastosować chwytu "szczypcowego" podczas pisania i rysowania.
- Wykazuje pewność siebie i dobrze komunikuje się z innymi
- Potrafi korzystać ze wszystkich zmysłów (wzrok, węch, smak, słuch, dotyk)
- Wykazuje się umiejętnością rozwiązywania problemów i ciekawością
Dla dzieci w wieku od 3 do 6 roku życia
Wsparcie i opieka w szkole oraz w życiu
W tym okresie rozwojowym niemowlęta uczą się poprzez ruch, eksplorację i nawiązywanie kontaktów. Nauka koncentruje się na umiejętnościach motorycznych, rozwoju języka, kamieniach milowych rozwoju, rozwoju małej motoryki, umiejętnościach społecznych i radości każdego dziecka.
Czego dziecko powinno się nauczyć?
- Tvořit jednotlivá písmena a číslice
- Rozpoznává číslice a umí počítat
- Čte jednoduché věty a tvoří fonetická slova
- Dokáže napsat a rozpoznat své vlastní jméno
- Uvědomte si desítkovou soustavu, sčítání a odčítání
- Zapojuje se do pohybových aktivit a dodržuje pravidla hry
- Ukazuje sebevědomí a dobře komunikuje s ostatními
- Umí se soustředit a pracovat samostatně
- Reaguje na výzvy a prokazuje dovednosti při řešení problémů